2010. november 21.

Social Network - A közösségi háló

| | Leave a Comment
Biztos sokan vannak, akik látatlanban ócsárolják a filmet, mert hogy Facebook, és az milyen már. Bevallom, vártam a filmet, de kicsit azért tartottam is tőle, mivel azt már előzőleg tudtam, hogy szinte végig csak beszélnek benne. Kellemes meglepetés ért, újra tudatosult bennem, hogy Fincher egyszerűen ha akarna, se tudna rossz filmet rendezni.
Nyugi, nem egy halom gép előtt ülő kockát fogunk látni, akik egymás lájkolgatják, ugyanis ez voltaképp egy web-történelmi film. Jobban nem tudom kifejezni magam. Láthatjuk, ahogy a Havrard-hallgató Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) - miután kidobja őt a barátnője - némi hackelés után készít egy weboldalt, amelyen az egyetemre járó lányok közül lehet szavazni, random kettő közül a legszebbre. Ez annyira népszerű lesz, hogy a nagy látogatottság miatt Harvard hálózata konkrétan összeomlik. A Winklevoss ikertestvérpár (Armie Hammer játssza mindkettőt) felfigyel Zuckerberg tehetségére, kérik, segítsen nekik egy közösségi oldal készítésében. Zuckerberg azonban kapva kap az ötleten, így miközben próbálja lerázni az elit közösséghez tartozó testvérpárt, barátjával, Eduardóval (Andrew Garfield) nekilátnak a saját oldaluknak, amely TheFacebook néven sikeresebb lesz, mint gondolnák. Persze a sztori itt nem áll meg, de nem akarok több dolgot ellőni.

A történet két szálon fut. Az egyik a pereskedős része, míg a másik konkrétan az út a siker felé. Hogy miképp lett egy szimpla kollégiumi szobában indított piti weboldalból egymilliós látogatottság, és hogyan lett Zuckerberg a legfiatalabb milliárdos a világon. A két szálat sikerült nagyszerűen kombinálni. Például a per közben kérdeznek valamit, majd váltás a visszaemlékezésre, és jön a válasz. Ilyen és ehhez hasonló megoldásokkal van tele a film. Nem is beszélve a rengeteg poén, a cinikusság, a sok rejtett utalás.

A kasztingról néhány szót akkor. Eisenberget már bírjuk egy ideje, és szerintem mindent kihozott a karakterből, amit lehetett. Bár tény, hogy akadnak túlzások, pontosan emiatt szólalt fel az eredeti Zuckerberg a film ellen. Mivel itt elég antiszociális alakot kell megformálnia, és a végén amikor összeáll a teljes kép, elgondolkozunk, hogy ezután mindenkiben így fog megmaradni a weblap alakulása. Még ha vannak is valós dolgok, rendesen feltupíroztak mindent az eladhatóság érdekében. Andrew Garfield is jó, teljes mértékben, de akin meglepődtem, és szerintem a legdinamikusabb mellékszereplő, az Justin Timberlake. Ő formálja meg Sean Parkert, aki annak idején a Napster-t is alapította, majd beszállt a Facebook-buliba. Örülök, hogy ennyire jól megy neki a színészkedés, legalábbis inkább ez, mint anno a táncikálós fiúcsapat.

Hogy mi túlzás és mi nem az? Zuckerberg állítása szerint tényleg Becks sört ivott azon a bizonyos éjszakán, és valóban folyton kapucnis pulóvert viselt, de felháborodott, ahogyan beállították őt a filmben. Mindenesetre aki szeretne bővebben belemenni a dolgokba, az ide kattintva egy érdekes cikket olvashat el az Origón.

Ellenben amivel egy kicsit elégedetlen voltam, az a film vége. Nem a lezárás, nem, az tökéletes volt, hanem olyan "hirtelen" lett vége a filmnek. Persze nem nyújthatták volna még sokáig, elvégre szerintem mindent megtudhattunk, ami miatt ez a film elkészült, de én nem igazán néztem az órámra egyszer sem, és nem éreztem azt a bizonyos felvezetést a finálé felé. Szóval kicsit meglepődtem, hogy ott és akkor, annál a pontnál annyi.
Értékelésnek akkor egy 9/10. Aki eleve úgy áll hozzá, hogy ez szar lesz, mert Facebook, az ne is menjen el. Lehetett volna akármelyik weboldalról szó, ha ugyanilyen szerkezettel állítják össze a filmet, akkor az is legalább ilyen jó lett volna. Bevallom, a poszterek és az előzetesek engem is megtévesztettek, de nem szabad bedőlni, itt meg főleg nem. Rebesgetik az Oscar-t, amúgy szerintem van rá esély, ha más nem, én Eisenberg-nek ezért az alakításért minimum egy jelölést adnék. Na de majd kiderül. Mindenesetre nem bántam meg a mozijegy árát, mert tökéletes film élmény volt, és Fincher ezúttal sem okozott csalódást.

0 Comments:

Megjegyzés küldése

Mielőtt írnál, olvasd el

- Más fiókból is be tudsz jelentkezni, hogy hozzászólást írj, de ha erre nincs lehetőséged, kérlek, akkor se írj névtelenül. A legördülő listában a Név/URL-re kattintva tudsz nevet adni magadnak.
- A megjegyzésben van lehetőség html kódok használatára.

Köszönet