2009. november 16.

9

| | 4 comments
Amióta annak idején, még nagyon régen láttam az előzetes posztereket, már akkor baromi kíváncsi voltam a 9-re. Tudtam, hogy Tim Burton keze is benne van a dologban, így rosszul nem sülhet ez a produkció. Még, ha csak producerként is vett részt, már akkor is egyféle garancia. Elvégre ő sem adja mindenhez csak úgy a nevét.

2005-ben készült el a 9, mint rövidfilm, amelyet most elnyújtottak, megspékeltek több akcióval, és 2009-re végre az egész estés változat is megjelent. A rendező, Shane Acker eddig nem nagy múltú ezen a téren, viszont annál több gyakorlattal rendelkezik. A kisfilm változatért is ő a felelős, de például a Gyűrűk Ura záró fejezetében a vizuális effekteket is neki köszönhetjük.

Tessék elképzelni egy poszt-apokaliptikus, animációs sci-fi-t. Gyönyörűen elkészített, mégis egy szanaszét rombolt világot idéző háttérrel megfejelt film, hozzá leginkább passzoló zenével, Danny Elfman módra.
A történetről annyit, hogy az emberek kihaltak egy gépek elleni háborúban. Egy tudós elkészített kilenc rongybábút, amelyekbe halála után a lelke átköltözött. A kilenc bábú neve mind-mind sorban számok. Amikor az utolsó báb, 9 feléled, nem tudja, hol van, ki is ő valójában. Találkozik 2-essel, majd rájuk támad a bábúk ősellensége, a Bestia, aki elviszi magával 2-est. Később 9-re rátalál a többi báb. Sikerül rávennie a félszemű 5-öst, hogy induljanak el 2-es felkutatására.

A bábok hangjai között olyan színészek lelhetők fel, mint például Elijah Wood, Crispin Glover, vagy épp Martin Landau. Én eredeti hanggal néztem, valójában nem tudom, létezik-e szinkronosan, de nem is érdekel. Ezt így lehet élvezni igazán. Eredetin.
A látvány egyszerűen magával ragadja az embert. Precízen, pontosan, szépen kidolgozott háttérrel van dolgunk. Minden apró részletre odafigyeltek. És szerintem teljesen jó, hogy végre az animációs filmek adta lehetőségeket egy ilyen sötét hangulatú filmhez is felhasználták.
Shane Acker nevét jól meg fogom jegyezni, és folyamatosan csekkolni fogom, hogy min is töri a fejét. Mert engem most a 9-el meggyőzött, nem is kicsit. Oké, persze biztos felkapottabb lett a film attól, hogy Burton neve is fel volt tüntetve, meg hogy támogatta a produkciót. De szerintem jó oka volt a rendezőnek, hogy segített a 9-nek. Elvégre nincs messze az ő műfajától sem.

A bábúk. Hát azok megint csak jól néznek ki, szerintem. Sokszor már a félelmetes kategóriába sorolnám őket, de elvégre ők a jó oldalon állnak. Valójában a bábúk kinézete volt az, ami igazán megfogott még annak idején. Durván szürreális az egész, amely nagyot dob az egész produkción.

A 9 tehát egy egész pofásra összehozott, sötét animáció, amely egyszerre fantasy, dráma, sci-fi és akció. Jót szórakoztam rajt, tényleg izgalmas. Mindamellett kellőképpen elvont, amely miatt ez lehet, hogy sokaknak nem fog tetszeni. Az elején nem kell sok felvezetés, hogy belendüljön a sztori, aztán egyik cselekmény követi a másikat. A bábúkért sokat izgulhatunk, sőt: volt, hogy már túl sokat. Értem ez alatt, hogy éppen elment az egyik robotszörny, két perc múlva újra megtámadták őket. De nem mondanám, hogy annyira túlzsúfolt lenne.
Ilyen, és ehhez hasonló animációkat akár hetente el tudnék viselni. Nálam a 9 stabilan 9 pont. Milyen ironikus, nem? Bejönnek az efféle hangulatú és képi világú dolgok, úgyhogy nem csalódtam benne.

4 megjegyzés:

  1. Hm na igen a 9 :) igazán vérbeli steampunk animációs film,jóféle. Burton meg isten,ez köztudott:D

    VálaszTörlés
  2. én még nem láttam, de nem lehet rossz.

    VálaszTörlés
  3. nem tudtam, hogy már kijött, csak előzetesét láttam. torrentbe hogy keressem meg? (mert ugye 3karakter kell)

    VálaszTörlés
  4. Próbáld meg úgy, hogy a 9-es után írod, hogy 2009. Akkor talán bejön :)

    VálaszTörlés

Mielőtt írnál, olvasd el

- Más fiókból is be tudsz jelentkezni, hogy hozzászólást írj, de ha erre nincs lehetőséged, kérlek, akkor se írj névtelenül. A legördülő listában a Név/URL-re kattintva tudsz nevet adni magadnak.
- A megjegyzésben van lehetőség html kódok használatára.

Köszönet